Monday, September 8

bila customer buat lawak tak masuk akal

seperti yang korang tahu kan, aku buat bisnes CHOCO JAR secara kecil-kecilan kan, so macam-macam perangai customer yang aku jumpa tapi tak ada lah teruk sangat.. biasalah if diorang REQUEST itu ini, sebab tu common things la kan.. tapi customer kali ni memang buat lawak sungguh.. mula-mula nak MARAH sebab request dia tu tapi bila fikir-fikir balik rasa nak GELAK pun ada ha... macam sekarang dalam zaman batu, padahal teknologi dah berpikul-pikul depan mata semua orang.. takmau mukadimah panjang-panjang tapi nak cerita part lawaknya tu.. dia nak ORDER choco jar dari aku.. then tanya la macam-macam.. aku pun celoteh la bla bla bla bla dekat dia .. aku cakap harga if ambil by hand cuma cas harga barang ajelah kan, sebab sesetengah orang CAS jugak kos penghantaran sebab kira minyak kan.. tapi aku ni baik hati, so ambil harga barang jelah.. then cakap lagi if nak by pos, kena la tambah kos pos RM6 untuk 1-4 pcs then RM9 untuk 5-10 pcs kan.. so dah terang lagi bersuluh la kan kenyataan aku tu, TAKDE lansung perkataan kiasan or apa-apa.. aku siap cakap aku stay dekat IPOH ni, so order jauh-jauh memang by pos jelah senang.. then yang paling sakit hatinya, dia punya soalan punya la banyak yang amat.. tapi takpa, aku kan SELLER jadi jadi tanggungjawab aku la nak bagi customer faham dan yakin dengan produk kita kan.. nak dijadikan cerita nya, dah habis tanya semua bagai kan .. dia pun decide nak beli choco jar original flavour 1 pcs sebab nak rasa, pastu aku cakap la boleh.. then explain pulak pasal cara PAYMENT dan kos postage.. pastu dia boleh cakap nak AMBIL BY HAND! by hand hokayy uolls.. okay aku cakap la choco jar original flavour RM7 jelah sebab nak ambil by hand, pastu aku tanya la nak jumpa dekat mana.. aku bagi la list tempat yang aku dah tetapkan kat area ipoh ni.. korang nak tau dia cakap apa? dia kata dia duduk SHAH ALAM! dia nak cod.. haa, memang banyak sangat cantik kan nak hantar choco jar rm7 sampai ke shah alam then habiskan duit minyak and tol aku sampai rm100.. ini bukan berniaga, ni nak BANKRAPkan aku.. then aku macam terkelu sikit tak tau nak marah or nak gelak.. so, dengan blur-blur aku tanya dia pernah beli barang online tak? dia cakap pernah beli sekali, tu pun COD dengan seller.. ishh, pening kepala aku.. last-last dia senyap, okay selamat! malas dah nak jawab soalan-soalan dia haa.. haha.. ok bai..
p/s : buyer2 sekelian, please jika kalau anda tak pernah beli online sekalipun, cuba ye fikir logik sikit ye.. ok bai lagi sekali!

No comments:

Post a Comment