Monday, April 9

kita MUDAH DITIPU kan??

tak taulah samada korang SEDAR ataupun tak kan, kita ni SELALU sangat kena tipu.. dan aku JAMIN hampir tiap2 hari kita kena TIPU, tak kiralah dari segi apa pun tapi kita memang selalu kena tipu.. TIPU yang aku nak tulis ni GENERAL and tak ada kaitan samada yang masih hidup ataupun telah pergi yea.. kalau sekarang ni banyak sangat penipuan yang kita tak sedar, sampaikan aku sendiri pun pernah TERKENA.. iklan kat tv tu mostly agak banyak penipuan, tapi tak taulah korang sedar or tak kan, contohnya penipuan dari segi illustrasinya lah, tunjuk kat TV nampak macam best je tapi hakikatnya bila dah tengok sendiri secara REAL, baru tau kena tipu sebenarnya kan.. tapi aku tak kisah sangatlah pasal TV nieh sebab dah memang diorang buat semua tu pun untuk tujuan promosi PRODUCT diorang kan.. tapi yang wat aku rase ANNOYING sangat nih bila yang jurujual dok menipu aku, geram betul aku rasa, macam nak tercabut telinga aku dengar macam2 penjelasan dari JURUJUAL yang semata-mata nak habiskan duit kita sebenarnya.. mula2 ditawarkan pakej barang dengan harga terendah, lepas dah setuju nak beli tu, ditawarkan pulak benda lain yang membuatkan harga tu jadi bertambah, cerita itu ini untuk meyakinkan kita supaya beli jugak2.. ingat aku ni anak DATUK ke nak beli itu ini segala.. yang paling best skali bila ada JURUJUAL (amoi cina) yang pegang lengan aku then terang macam2 pasal produk dia lepas tu tetibe tanya nak bayar guna KAD KREDIT or KAD ATM, rase hangin je satu kepala aku.. senang cerite aku cakap je aku ni STUDENT and memang tengah pokai, so pergi je jual kat orang lain.. yang jenis memaksa2 pn ada jugak tau..
 
p/s : cmne nak menghindari penipuan yang sentiasa berleluasa ni ha, tak tahan suda melayan kerenah diorang..

No comments:

Post a Comment