Saturday, April 7

jadi PENGAWAS PEPERIKSAAN.. Walaweh!!

pengalaman BARU yang takkan dan tak mungkin aku lupakan bila dapat jadi PENGAWAS peperiksaan kat KOLEJ ni.. yelah, selama ni aku just duduk dalam EXAMINATION HALL untuk buat exam je tau, tapi kali ni lain sebab aku melangkah masuk sebagai seorang pengawas peperiksaan yang ANGGUN (perasan sikit) dan MUKA yang SERIUS!! first day jaga exam aku yang NERVOUS lebih dari orang yang nak exam.. padahal aku CUAK sebab aku nak menjaga student yang umurnya hampir sebaya dengan umur aku sendiri, lagipun aku pun STUDENT jugak kan, so aku pun agak terasa debaran bila berada kat dewan peperiksaan tu walaupun aku tak amik EXAM pun.. yelah, aku terfikir apa yang perlu aku buat as PENGAWAS peperiksaan, baru first time menjaga orang exam kan.. sebelum ni, orang yang jaga aku time exam, tapi sekarang dah terbalik pulak sebab aku pulak yang ditugaskan menjaga orang exam.. Tiap-tiap hari aku semak jadual exam tu sebab takut 'ter'lupe aku kena jaga exam kan.. but pengalaman yang paling MENARIK sekali sepanjang aku menjaga exam is aku ternampak kawan sekelas aku time sekolah menengah dulu, MIRA!!.. then lagi 2,3 orang budak perempuan yang pernah jadi junior kat sekolah aku dulu.. tapi yang paling kelakar bila aku pergi kacau diorang tengah buat exam, tapi aku takde la jahat sangat nak kacau teruk2 kan, aku tengok je jawapan kat paper exam dyorang tu, takpun aku berdiri je kat TEPI meja dyorang sampai dyorang takley CONCENTRATE at exam.. hehe.. tak jahat kan??.. Bila aku berdiri kat depan hall, macam-macam perangai aku boleh tengok, especially bila ada yang dah REDHA dengan jawapan exam diorang ataupun yang mendongak2 mencari jawapan kat siling atas, ada nota ke kat siling tu?? (padahal aku pun buat jugak time exam, sebab tu je cara untuk mengingat nota yang aku dah bace).. haha.. yang tido time exam pun ada jugak tau.. hehe.. tapi kan, jaga exam ni best tau sebab tak payah buat apa pun, just round2 sana sini tengok kalau ada yang cuba2 nak meniru or ada student yang mencurigakan.. tapi ALHAMDULILLAH la sebab sepanjang aku jaga exam, tak pernah la pulak aku dapat tangkap sesiapa yang buat onar dan duri, cewahh.. hehe..
 
eh2, nak tau yang lagi best tak??.. yang lagi best bila ada sekali tu aku jaga exam untuk 2 jam, tapi yang jadi bestnye bila tak sampai SEJAM lagi pun ramai giler dah keluar dari examination HALL weh.. lagi setengah jam nak abis exam, aku perasan dah tinggal 4 orang je kat dalam tu!! seriusly aku rase cam dah tak semangat lansung nak jaga exam.. Yakin giler diorang tu semua keluar awal kan, kalau aku jadi diorang, aku check dulu semua JAWAPAN yang aku dah tulis, yelah kita ni manusia, mana lah tahu jawapan yang kita sepatutnya buat lain tapi kita TANDA jawapan LAIN pulak kan, kadang-kadang mata kita ni pun tak selalunya tepat kan.. nak tanda A tapi tertanda B pulak..
p/s : kalau korang nak tau kan, jaga exam ni sebenarnya mengantuk tau sebab kita kena jalan rata2 satu HALL tu sampai penat nak pengsan, perhati tingkah laku diorang, berjalan laju-laju kalau ada yang angkat tangan mintak kertas or pape and kutip kertas jawapan bila diorang tinggalkan examination hall..=D

No comments:

Post a Comment