Wednesday, October 24

RESEPI NASI GORENG SOTONG/UDANG VERSI BUJANG

Alhamdulillah, sekali lagi aku nak share RESIPI ala bujang pemalas versi aku. haha. aku ni duduk sorang tapi kalau bab memasak aku lah juara. padahal masak apa je pun. semua yang jenis senang aje ni. sebab aku taksuka benda renyah renyah ni sebab nak makan pun aku sorang je. so ni bahan bahan untuk makan sorang je tauu.

okay, lets start dengan BAHAN BAHAN:
1. Nasi sejuk 2 mangkuk kecik
2. Sotong/Udang 6 ekor
3. bawang putih 4 biji
4. cili padi 5 biji
5. sawi sepokok
6. perasa
7. sos tiram dua sudu
8. minyak masak 3-4 sudu

CARA MEMASAK
1. tumbuk bawang putih dengan cili padi.
2. masuk minyak dalam kuali, masukkan bahan yang dh tumbuk tu.
3. lepas bawang dgn cili kekuningan, cepat2 masuk sotong/udang tu.
4. kacau sampai udang jadi orange atau sotong mengecut.
5. lepas tu masuk nasi, sos tiram, perasa.
6. kacau sebati sampai semua bahagian nasi kena perencah.
7. masuk sawi kacau sikit then tutup api
8. SIAP!
Related image
mudah kan? senang gilo wey. malas dengan tak je wey nak masak ni ha. ko kena rajin sikit kalau nak makan sedap, bersih sebab masak sendiri dijamin taksakit perut.

p/s : jangan guna nasi panas yg baru lepas masak tu, nanti nasi goreng ko LEMBIK! then kalau suka pedas cam aku, tambah lagi cili padi. baru aumm. haha

No comments:

Post a Comment