Thursday, March 12

kalau korang rasa susah, kena ingat ada orang lain yang jauh lebih susah dari korang

Masya Allah dah bersarang entri dalam blog ni.. labah-labah pun dah beranak pinak dalam blog aku ni.. nak kata bz tu tak ada la sangat sebab kerja banyak dah diringan kan sikit dah.. kalau sebelum ni 10/10 tapi sekarang dah tinggal 9/10 je ha.. so boleh rilex kejap kot sementara tunggu new sistem untuk BISNES bos aku nih.. so bila upgrade sistem, lagi banyak la kerja.. mebi akan jadi 11/10 kot pasni.. haha.. erm, nak cerita ni pasal workers aku ni sebab bila aku ingat aku rasa macam timbul satu keinsafan dalam hati ni, aku ada seorang pekerja Melayu yang baru datang.. sangat daif KEADAAN dia, datang dari selatan naik MOTOR dengan isteri dan kendong seorang anak LELAKI berusia 6 bulan.. datang sini nak cari rezeki kat tempat baru sebab tak tahan kerja di selatan dengan kos hidup yang sangat melampau.. datang SEHELAI SEPINGGANG, dan stay hostel pekerja asing yang aku sediakan.. ya Allah sedih sangat rasa sebab diorang berkeluarga, ada anak kecik yang masih lagi nak membesar yang perlukan ruang.. dia baru je start kerja 1 hari lepas, company dah ADVANCE kan pada dia untuk beli seluar dan kasut kerja dan lebih tu buat belanja.. tapi adat lah kalau ada ANAK kecil, semua akan didahulukan dari mak ayah nya.. semua duit baki dibuat beli pampers bayi dan keperluan bayi semata.. sedih tapi aku nak tolong pun faham-faham la karang lain jadinya.. mesti akan ada cakap aku UNFAIR sebab dia sama pekerja macam orang lain jugak tapi layanan diberi lain.. so, aku stay diam and tengok je apa yang jadi.. kesian memang kesian, tak mampu nak cakap tapi apakan daya.. satu hari tu dia datang ofis cerita pasal rumah yang aku bagi dia stay dengan pekerja pekerja lain, dia cakap rumah tu kotor sangat.. actually dia tak perlu bagitahu pun aku memang dah tahu pekerja-pekerja aku punya tempat stay macam mana.. memang pengotor! almaklumlah orang asing kan.. kitorang ada provide dapor and gas untuk diorang MASAK tau tapi memang adatlah kan, kotor yang amat sampaikan berulat-ulat.. berbalik pada cerita pekerja melayu and anak bini dia ni.. nak makan pun sampaikan tak ada duit, disebabkan dia baru stat kerja, bos tak boleh bagi advance lebih-lebih sebab risau LARI.. so, diorang satu family sampai tak ada makanan lansung, baby just minum susu mak nye je.. diorang tiap hari makan MEGI! sampaikan baby tu pun makan maggi jugak, diorang bagi sebab dia selalu merengek lapar.. sebab tak tahan kesian, aku belikan electric kettle dengan NESTUM untuk baby.. sebab budak-budak kan, bukan dia tahu apa pun.. lapar nangis, lapar nangis.. sampai demam-demam.. itu jelah yang mampu aku buat pun.. bila aku balik RUMAH aku sendiri, selalu terfikir yang aku selalu rasa duit aku tak cukup, selalu rasa keperluan dan kehendak aku tak dapat dipenuhi sedangkan ada orang LAIN yang jauh lebih SUSAH dan DAIF dari aku.. aku tak dapat beli barang, tak dapat shopping, tak dapat jalan-jalan tapi aku still ada makanan, walaupun makanan simple-simple and masak sendiri. tapi diorang, sampai terpaksa tahan LAPAR sebab lansung takada duit, gila sedih.. lepas kejadian ni, seriusly memang selalu sangat MUHASABAH diri sendiri, supaya tidak timbul perasaan negatif dalam menjalani kehidupan yang penuh cabaran ni.. BERSYUKUR itu penting, dan ini yang aku tengah cuba praktikkan dalam hidup sekarang.. biar tak dapat beli apa yang aku nak, asalkan aku boleh makan, ada pakai, ada tempat tinggal.. AMINN

No comments:

Post a Comment